pic: Talon Abraxas |
Δεν είμαι καθόλου σίγουρη ποια θεότητα της ινδικής
μυθολογίας απεικονίζεται εδώ. Ας υποθέσουμε όμως, πως πρόκειται για την πλέον
παρεξηγημένη όλων, την Κάλι. Στον Ινδουισμό, η Κάλι λατρεύεται ως η σκοτεινή
μητέρα με την τρομακτική εμφάνιση, ως η θεά του χρόνου, της μεταμόρφωσης και
της καταστροφής.
Ο μύθος λέει πως κάποτε, ένας πανούργος δαίμονας έβαλε
σε μεγάλους μπελάδες τους θεούς, που αναγκάστηκαν να στραφούν για βοήθεια στον ύψιστο Θεό,
τον Σίβα. Μόνο που ο Σίβα την ώρα εκείνη βρισκόταν σε βαθύ διαλογισμό και δεν
μπόρεσε να ακούσει τις παρακλήσεις τους.
Τις άκουσε όμως η σύντροφος του Σίβα, η
Σάκτι-Παρβάτι και ανταποκρίθηκε. Μεταλλάχθηκε στη φοβερή Κάλι κι όρμησε
μανιασμένη ενάντια στον δαίμονα, τον οποίο και αποκεφάλισε, ενώ έγλυψε κάθε
σταγόνα απ’ το αίμα του για να μη μπορεί πλέον αυτός να δημιουργήσει άλλους κλώνους
του.
Το αίμα του δαίμονα όμως, αγρίεψε την Κάλι ακόμα
περισσότερο. Ο Σίβα, θέλοντας να σταματήσει τη μανία της γυναίκας του, εμφανίστηκε
μπροστά της και σωριάστηκε στα πόδια της. Μ’ αυτό το τέχνασμα ημέρεψε και πάλι
τη θεά, που εγκατέλειψε την τρομακτική μορφή της Κάλι και ξανάγινε η
Σάκτι-Παρβάτι για να αγκαλιάσει τρυφερά τον αγαπημένο της.
Η Κάλι άρα δεν είναι παρά η άγρια πλευρά της Σάκτι,
που με τη σειρά της είναι η θηλυκή πλευρά του Σίβα. Όταν η Σάκτι οργίζεται,
μεταμορφώνεται σε Κάλι. Κι όσο κι αν η μορφή και η λύσσα της τρομάζουν, η Κάλι
δεν επιτίθεται ούτε αλόγιστα ούτε τυχαία. Η οργή της είναι πάντοτε στοχευμένη, κατευθύνεται
κυρίως προς την άγνοια και προς όσους εμποδίζουν άλλους να απαλλαγούν από την
άγνοια.
Ο Σίβα, είναι ο μόνος που μπορεί να καλμάρει την Κάλι κι ο μόνος που μπορεί ν’ κατανοήσει και να αντέξει την καταστροφική της μανία, γιατί πολύ απλά είναι και ο ίδιος καταστροφέας. Έτσι, όποτε η Κάλι κυριεύεται από μένος, ο Σίβα σπεύδει να πέσει στα πόδια της για να τη συγκρατήσει. Άλλες φορές, για να το επιτύχει μεταμορφώνεται σε βρέφος, εκβιάζοντας το μητρικό ένστικτο της συντρόφου του. Και μόνο όμως στη θέα του Σίβα, η Κάλι ημερεύει και ξαναγίνεται Σάκτι.
Όντας η θηλυκή πλευρά του καταστροφικού Σίβα, η Κάλι οπωσδήποτε έχει μια κάποια επικινδυνότητα. Παρ’ όλα αυτά, είναι πάντοτε η θεά-μητέρα, που φροντίζει και διδάσκει, όποιον θέλει να διδαχθεί από εκείνη. Αυτή άλλωστε είναι που, μέσα από τον θάνατο, διδάσκει την απαλλαγή από το φόβο του θανάτου και την ουσία της αναγέννησης.
Και βέβαια, η Κάλι είναι πάντοτε γυμνή,
συμβολίζοντας έτσι την απελευθέρωσή της από κάθε είδους ψεύδος αλλά και την
άμεση, αδιάρρηκτη σχέση της με τον Σίβα, τον μόνο που μπορεί να την χαλιναγωγήσει,
ο οποίος ταυτόχρονα, χωρίς αυτήν, είναι ουσιαστικά ανίσχυρος.